środa, 08 maj 2024

Od wczoraj, 27 czerwca 2014 roku, w nowej galerii fotograficznej TT Gallery w Poznaniu przy ul. Wszystkich Świętych 3 można obejrzeć wystawę zdjęć Tomka Tomkowiaka pod tytułem JUNGLE FEVER.

Galeria otwarta będzie we wtorki i czwartki w godzinach 14:00-19.00, a także w innych terminach, po wcześniejszym ich uzgodnieniu. 

Pomyślałem - mówi Tomek Tomkowiak - że jednym z najlepszych miejsc do wystawiania zdjęć jest pracownia, w której te zdjęcia powstały. Ci, którzy zechcą znaleźć się w tej przestrzeni, obok statywów, lamp, przedmiotów biorących udział w pictorialach z modelkami, staną się w jakiś sposób także uczestnikami sesji. Mam nadzieję, że to wpłynie na naszą percepcję zdjęć i uczyni Galerię „żywą”. Jest to w zasadzie pierwszy managerski akt mojej sztuki, bo jako fotograf chcę udostępniać miejsce sobie, jako artyście i odbiorcy, jako uczestnikowi pewnej wizji.

Część z nich jest wynikiem mojej potrzeby fotografowania, część - komercyjnych zleceń. W jednym i drugim przypadku – mówi Tomek Tomkowiak - robiąc sesje mogłem czuć się wolny i ta wolność, którą odczuwam interpretując świat jako fotograf, zawsze daje mi radość.

Tomek Tomkowiak jest z wykształcenia filozofem, z zamiłowania podróżnikiem, lecz jego największą pasją jest fotografia. Specjalizuje się w sesjach komercyjnych, głównie czarno-białych, projektach autorskich, a także w zdjęciach typu glamour, beauty, fashion i nude. Od grudnia 2013r. ambasador marki OLYMPUS. Dwukrotnie został laureatem konkursu Photo Erotica organizowanego przez polską edycję Playboya, w tym raz otrzymał pierwsze miejsce. Kilkukrotnie jego zdjęcia były publikowane w Magazynie Playboy zarówno w polskich, jak i w zagranicznych wydaniach. Publikuje także w magazynach modowych, podróżniczych i life-stylowych, a ostatnio jego edytoriale ukazują się cyklicznie w amerykańskich czasopismach, jak VOLO Magazine czy FSHM. Od trzech lat jest laureatem międzynarodowego konkursu PX3 Prix de la Photographie Paris. www.tomektomkowiak.com


TT

 

tomek-tomkowiak-jungle-fever-tt-gallery-poznan-plakat-2014-06-26-472x800

 

 

 

 

28 czerwca, o godz.18:00 w Brain Damage Gallery przy ulicy Cichej 4 w Lublinie odbędzie się wernisaż wystawy Marthy Cooper: "Evolution of a Revolution”. Jest to pierwsza prezentacja prac artystki w Polsce, z jej osobistym udziałem i komentarzem. 

Martha Cooper - prekursorka dokumentacji kultury miejskiej, uważana za matkę chrzestną graffiti i hip-hopu. Kobieta, która za pomocą aparatu ukształtowała nasze wyobrażenia o nowojorskich ulicach. Jest jedną z najważniejszych fotografek XX wieku.

"Evolution of a Revolution" to podróż w czasie, w którą zabiera nas Martha Cooper. Poczynając od lat 70’ XX wieku zobaczymy Nowy Jork – jego mieszkańców, ich codzienne życie, a co najważniejsze - narodziny i rozkwit sztuki ulicznej. Tytułowa "Rewolucja", czyli eksplozja nowojorskiego graffiti na przełomie lat ’70 i ’80 XX, którą Martha Cooper uchwyciła w przełomowych dla kultury światowej fotografiach, nie będzie jedynym elementem wystawy.
Równie wiele uwagi poświęcone zostanie "Ewolucji" zjawiska sztuki i kultury ulicznej na przestrzeni lat. Z Ameryki - podążając drogą, którą przebyła Martha Cooper, aby poznać świat graffiti - dotrzemy aż do Japonii. Zobaczymy także, jak zjawisko sztuki miejskiej ewoluowało i jak - w jej oczach - owa rewolucja wygląda dziś.

Martha Cooper (ur. 1940 r., w Baltimore, USA) fotografować zaczęła w wieku 6 lat za sprawą ojca - pasjonata tej formy sztuki i właściciela sklepu fotograficznego. Od samego początku najbliższe jej było dokumentowanie tego, "co na ulicy ekscytujące” i znaczące w danym czasie, i w danym społeczeństwie. Niewątpliwie na jej sposób postrzegania świata wpłynęły transkontynentalne podróże - w tym wolontariacki pobytu w Tajlandii z Korpusem Pokoju, studiowanie etnologii i sztuki, czy w końcu ukończenie antropologii na Oxfordzie. Martha Cooper związana była m.in. z New York Post, czy National Geographic. W 1984 roku wydała wraz z H. Chalfantem, swoją pierwszą książkę Subway Art. Pionierską i do dziś jedną z najważniejszych publikacji o szeroko rozumianej sztuce ulicznej.

Po wernisażu odbędzie się otwarte spotkanie z Marthą Cooper organizowane w ramach LFG:ALL MY CITY - facebook

Wstęp: wolny.

Na wystawie będzie możliwość nabycia sygnowanych, kolekcjonerskich printów w limitowanym nakładzie 40 sztuk.
A także książek autorstwa Marthy Cooper.

 

11

 

12

fot. Martha Cooper

13

fot. Martha Cooper

 

14

fot. Martha Cooper

 

15

fot. Martha Cooper

 

******************************************************************************

One of the most important photographers of the 20th century. Pioneer documentarian of urban culture, considered to be the god-mother of graffiti and hip-hop. Woman who with the help of her camera shaped our imagination of New York city streets.

Brain Damage Gallery proudly invites you to the grand opening of the exhibition “Martha Cooper: Evolution of a Revolution” on the 28th of June at 6PM. Never shown before in Poland, featuring the artist herself.

In “Evolution of a Revolution,” Martha Cooper takes us on a journey through time and place. Beginning from the 1970s New York we will see the everyday life of the city’s inhabitants and, what is most important, the birth and development of street art. The exhibition will not be devoted only to the “revolution”, being the explosion of graffiti writing in the late 1970s and early 1980s captured by Martha Cooper on her legendary photos. Equal attention has been devoted to the process of the “evolution” of urban culture and art. Thus, moving from the US along the way taken by Martha Cooper in order to understand the world of graffiti, we will reach places as remote as Japan. We will also see how the phenomenon of urban art evolved throughout the years and how – from the artist’s perspective – this revolution looks today.

Martha Cooper (born in the 1940s in Baltimore, USA) started photographing at the age of six encouraged by her father – a photography enthusiast and owner of a camera store. From the very beginning, she found interest in documenting whatever was exciting and relevant on the streets in a given time and place. Her perspective has been undoubtedly influenced by her transcontinental travels – including a voluntary service with the Peace Core in Thailand, studying ethnology and art, as well as graduating from Oxford with a degree in anthropology. Martha Cooper has been working for the New York Post and National Geographic. In 1984, in cooperation with Henry Chalfant, she published her first groundbreaking book “Subway Art”, which to this day remains one of the most important ever published books on urban art.

The gallery opening will be followed by an open meeting and discussion with the Martha Cooper, organized as a part of “LFG: All My City” festival - facebook

 

 

Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański" Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu zaprasza w czwartek 3 lipca 2014 roku, o godz. 17:00 na wernisaż wystawy Vytautas V. Stanionis - ,,Fotografie do dokumentów''.


„Fotografie do dokumentów. Sereje. 1946” – Vytautas V. Stanionis
O wystawie pisze kuratorka - Ieva Meilutė-Svinkūnienė:

Okres powojenny, rok 1946. W okupowanej Litwie nowa władza wymienia dokumenty. W urządzonym w domu Vozbuckisa atelier V. Stanionis (...) fotografuje mieszkańców Serejów i okolic. Zdjęcia są zupełnie standardowe, a ich wykonanie nie nastręcza fotografowi specjalnych trudności; wystarczyło światło wpadające przez okno i czyste prześcieradło na tło. Przy płótnie siadają parami: mąż i żona, ojciec i syn, siostry, bracia, sąsiedzi. (...) Na podstawie przygotowanego szablonu przecinano podwójne fotografie, kadrowano je pod lupą i wykonywano odbitki w taki sposób, żeby po odcięciu niepotrzebnego tła miały one wymiary 3 x 3,5 cm. Jednak tego, o czym mówi tytuł – samych fotografii wykorzystanych do dokumentów – nie ujrzymy na wystawie. Zobaczymy jedynie powiększone zdjęcia sprzed obróbki. (...)
W 1966 roku, po 20 latach od pamiętnego fotografowania, Stanionis zmarł. Jego syn, również Vytautas, (...) archiwum ojca odnalazł około roku 1984, mając już doświadczenie w pracy fotografa. Materiał wydał mu się bardzo interesujący. Po raz pierwszy odbitki paszportowych zdjęć zrobione z filmu ojca zostały pokazane na wystawie w Pałacu Sztuk w Wilnie w 1987 roku. Później te portrety były pokazywane nie tylko na Litwie, ale także w galeriach na Łotwie, w Estonii, Polsce, Rosji, Czechach, na Słowacji, w Niemczech, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Fotografie drukowano w wielu publikacjach.
Począwszy od 1987 roku, zaczyna się zupełnie nowa historia tych zdjęć. W tym czasie ma bowiem miejsce swoista reinkarnacja fotografii. Bohater jakby ten sam, te same fotografie, tylko już w innym czasie, w innych okolicznościach i interpretowane w zupełnie inny sposób. Fotografie wywołane z negatywów przez młodszego Vytautasa są niewykadrowane, z widocznymi perforacjami; eksponowane nierozcięte i powiększone. Tak dokonuje się działanie przeciwne niż to wykonane przez ojca, dzięki czemu możemy zobaczyć jak pierwotnie wyglądały te fotografie, a zarazem dowiedzieć się, w jaki sposób były wykonywane fotografie paszportowe w latach 40. ubiegłego wieku.
Opracowanie na podstawie tekstu autorstwa Ieva Meilutė-Svinkūnienė

Vytautas V. Stanionis
Urodził się 27 października 1949 roku w Olicie. Fotografią zainteresował się w dzieciństwie, obserwując ojca przy pracy. W młodości największy wpływ miało na niego ożywienie fotografii, jakie miało miejsce na Litwie w latach 80. Pracował jako fotograf w fabryce i korespondent w różnych czasopismach. Był przewodniczącym Olickiego Oddziału Towarzystwa Foto-graficznego. Od 1994 roku pracował jako wolny strzelec. W latach 1988-1990 aktywny działacz litewskiego Sąjūdisu; od-znaczony Medalem Niepodległości Litwy. Od 1972 roku członek Litewskiego Związku Artystów Fotografików. Brał udział w różnych wystawach na Litwie i za granicą. Autor i redaktor publikacji o fotografii, kurator wystaw.
W 1996 i 2000 roku przyznano mu nagrodę Samorządu Olity w dziedzinie kultury. W 2000 roku uzyskał stypendium Ministerstwa Kultury Republiki Litewskiej, a w latach 2003-2004 oraz 2005 – indywidualne stypendium państwowe dla twórców sztuki i kultury. Obecnie mieszka i pracuje w Olicie.

Vytautas V. Stanionis - Fotografie do dokumentów - w DCF „Domek Romański“
Dolnośląskie Centrum Fotografii "Domek Romański" Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu 
Pl. bpa Nankiera 8, we Wrocławiu
Ekspozycja do 26 lipca 2014

a1

Muzeum Zamkowe w Malborku zaprasza na wernisaż wystawy "Zamkowe pejzaże alternatywne" Bogumiły Piazza-Składanowskiej w Malborku w czwartek 26 czerwca o godz. 17:00, Łaźnia Infirmerii na Zamku Średnim.

Wystawa jest autorskim spojrzeniem na malborski zamek. 40 prac wykonanych jest w szlachetnej technice dwuchromianowej gumy wiedeńskiej, jednej z najstarszych a zarazem najbardziej trwałych technik znanych w fotografii. To technika piktorialna, w której kluczową rolę odgrywa ręczna praca nad odbitką, mająca istotny wpływ na efekt końcowy i pozwalająca na uzyskanie prac unikatowych i niepowtarzalnych.

Autorka, Bogumiła Piazza-Składanowska tak pisze o sobie i swym fotografowaniu:
„Fotografuję, bo lubię... kocham to robić! Urodziłam się i mieszkam w Gdańsku. Fotografią zainteresowalam sie już w szkole podstawowej, ale na poważnie moja przygoda z "nią" zaczęła się w 1996 roku. Jestem członkiem Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego. Uczestniczyłam w wielu wystawach i konkursach zdobywając nagrody i wyróżnienia. Zdjęcia moje publikowane są w wydawnictwach albumowych ukazujących piękno Polski. Najchętniej spełniam się w fotografii portretu i pejzażu“.

Muzeum Zamkowe w Malborku, Łaźnia Infirmerii na Zamku Średnim
Wernisaż w czwartek 26 czerwca o godz. 17:00

Ekspozycję można oglądać do 31 sierpnia 2014

Patronat artystyczny: Okręg Gdański Związku Polskich Artystów Fotografików

zpa-bps-400 big

Zapraszamy na wernisaż wystawy Ryszarda Horowitza "All That Jazz" w Ney Gallery&Prints w Warszawie 5 lipca 2014 roku (w sobotę) o godzinie 19.00.

Ryszard Horowitz światowej sławy artysta w latach ’50 i ’60 fotografował legendy polskiego i amerykańskiego jazzu. W Ney Gallery&Prints prezentowane będą prace Ryszarda Horowitza przedstawiające sylwetki znanych muzyków jazzowych, Krzysztof Komeda, Wojciech Karolak, Louis Armstrong, Pee Wee Russell, Sonny Rollins, Dave Brubeck to tylko nieliczni wybitni muzycy, którzy zostali uwiecznieni na fotografiach mistrza. Ekspozycja stanowi niezwykła kronikę czasu i miejsc, w których królowała muzyka Jazzowa.


Ryszard Horowitz urodził się w Krakowie w 1939 roku. Studiował w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych, następnie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Artysta fascynował się amerykańską fotografią i jej zadziwiającymi zastosowaniami w komunikacji. Dzięki pomocy jednego z amerykańskich uniwersytetów wyjechał do Nowego Jorku i rozpoczął studia na kierunku projektowania w Pratt Institute. Po ukończeniu szkoły pracował dla wielu agencji, między innymi jako art director w Grey Advertising. Pod koniec lat '60 otworzył własne studio fotograficzne co było początkiem realizacji wielkiej pasji, jaką stała się fotografia. Od tamtego czasu jego prace pokazywane były i zyskały sobie uznanie na całym świecie. W 1983 roku uznano go Amerykańskim Fotografikiem Roku. Pierwsze fotografie zaczął wykonywać mając czternaście lat. Fotografował przyjaciół, muzyków jazzowych, architekturę. Jego narzędziem była Leica z lat ’30, którą dostał od ojca. Pierwsze kompozycje Horowitza powstały pod powiększalnikiem. Stosował metodę maskowania na wielkoformatowej błonie. Obecnie pracuje na najnowocześniejszym sprzęcie cyfrowym. Jego fotografie mają bezpośredni związek z komputerem. Jest Prekursorem komputerowego przetwarzania fotografii; współzałożycielem amerykańskiego Stowarzyszenia Fotografików Reklamowych APA.

Ekspozycję odwiedzać będzie można do 20 sierpnia 2014 r.
Galeria czynna: wt. – pt.: 12.00 – 19.00, sb. – ndz.: 13.00 – 18.00
Warszawa, ulica Spokojna 7/2
 
Wstęp bezpłatny

34189