czwartek, 28 marzec 2024

Dyrekcja Biebrzańskiego Parku Narodowego w Osowcu zaprasza na wernisaż wystawy Henryka Malesy i Wojciecha Nogi „Biebrzany“ w piatek 4 lipca 2014 roku do Twierdzy Osowiec.

Jak krótko napisał Henryk Malesa, czlonek Okręgu Górskiego ZPAF, mieszkający z dala od gór:

Wystawa poplenerowa z cyklu – widzisz i fotografujesz. Biebrzany to seria zdjęć mozołu pracy biebrzańskich pająków. Dziwne, tajemnicze, misterne i niezwykłe pajęczyny rozwieszone w bezkresie biebrzańskich łąk. Może nic nadzwyczajnego, ale dla fotografujących to kwintesencja Biebrzy w tamtym miejscu i czasie. Plener odbył się w październiku 2013 roku.

Więcej informacji  stronie Henryka Malesy.

Na wystawę zaprasza Dyrekcji Biebrzańskiego Parku Narodowego 
do swojej siedziby w Osowcu-Twierdzy, 19-110 Goniądz 
Wernisaż w piatek 4 lipca, ekspozycja do 5 września 2014

 

plakat-biebrzany-400 big

 

 

henryk malesa 2

 

fot. Henryk Malesa

 

Henryk malesa fot 1

fot. Henryk Malesa

 

 

 

 

 

Galeria Drugiego Planu Dom Kultury w Rybniku-Chwałowicach, ul. 1 Maja 91B zaprasza na wernisaż wystawy fotografii połączony z multimedialną prezentacją Marcina Karetty ,,Z przyrodą na ty'' w piątek 4 lipca 2014 r., o godz. 13:00

Zestaw prezentowanych zdjęć odkrywa to, co nam mieszkańcom Rybnika i okolic jest wprawdzie fizycznie bardzo bliskie, lecz często obce i ciągle nieodkryte. Na fotografiach widzimy zwierzęta oraz ciekawego grzyba, które żyją ledwie kilka kilometrów od rybnickiego rynku, a niektóre z nich pojawiają się również wśród gęstej zabudowy miasta. Często nie trzeba planować czasochłonnych, dalekich wyjazdów w poszukiwaniu fascynujących przedstawicieli świata przyrody, a warto skupić się na jej zasobach, które mamy tuż za progiem w zasięgu niedzielnego spaceru.
Marcin Karetta

Marcin Karetta - zawodowy fotograf, edukator, wydawca specjalizujący się w tematyce przyrodniczej.
Od początku lat 90-tych aktywny obserwator ptaków. Już po dwóch latach wyróżniony przez zawodowych ornitologów za szczególnie duży wkład w poznanie awifauny Górnego Śląska. Współpracownik Zakładu Ekologii Ptaków we Wrocławiu, Działu Przyrody Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu i Instytutu Biologii Środowiskowej w Krakowie.
Po kilkunastu latach prowadzenia systematycznych obserwacji ptaków zamienił lornetkę na teleobiektyw, by przez długie godziny, a nierzadko dni, z bardzo bliska poznawać i dokumentować fascynujące życie zwierząt. W 2000 r. został przyjęty do Związku Polskich Fotografów Przyrody, gdzie w latach 2002-2004 pełnił funkcję Prezesa Okręgu Śląskiego ZPFP. Dwukrotny zdobywca tytułu Fotograf Roku nadanego przez ZPFP.
Zdjęcia publikuje w książkach, kalendarzach, folderach i czasopismach krajowych jak i zagranicznych: Rzeczpospolita, Newsweek, Focus, Wiedza i Życie, Polityka, National Geographic, a prestiżowy British Birds zamieścił je na swych okładkach. Łącznie opublikował ponad 3000 zdjęć o tematyce przyrodniczej. Napisał kilka książek, w tym popularny „Atlas ptaków” dla wydawnictwa Pascal, który doczekał się już pięciu wznowień.

Wystawa fotografii Marcina Karetty „Z przyrodą na ty” w Rybniku
Galeria Drugiego Planu Dom Kultury w Rybniku-Chwałowicach, ul. 1 Maja 91B
Wernisaż w piątek 4 lipca o godz. 13:00

Ekspozycja do 31 sierpnia 2014

 

 

 

 marcin-karetta-2014 2

fot. Marcin Karetta

 

marcin-karetta-2014

fot. Marcin Karetta

 

marcin-karetta-2014 3

fot. Marcin Karetta

 

marcin-karetta-2014 5

fot. Marcin Karetta

 

marcin-karetta-2014 4

fot. Marcin Karetta

 

marcin-karetta-2014 1

fot. Marcin Karetta

 

 Marcin Karetta

 

 

Łódzkie Towarzystwo Fotograficzne zaprasza na retrospektywną wystawę fotografii Bartłomieja Lewickiego atytułowaną ,,Pasje''. Wernisaż wystawy odbędzie się 1 lipca w Galerii Fotografii im. Eugeniusza Hanemana w Łodzi, przy ul. Piotrkowskiej 102.

Bartłomiej Lewicki, urodziny 1985 roku, w Łodzi. Studiował na Wydziale Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Był projektantem i grafikiem. Moja pasja zaczęła się jeszcze w szkole średniej, od poznania Photoshopa.Do wszystkiego dochodziłem metodą prób i błędów, zdobywając wiedzę, gdzie tylko mogłem,aby móc się dalej rozwijać. – mówił, dodając, że jego największą inspiracją były poszukiwania oraz nieodparta chęć osiągnięcia wytyczonego celu. Ostatnio pracował w firmie odzieżowej jako grafik wzornictwa, ale w wolnej chwili podejmował nowe wyzwania niezależne od tematyki. Współpracował między innymi z wydawnictwami dla których robił okładki i tutoriale oraz z muzykami przy przygotowywaniu okładek płyt. Zginął tragicznie w 2012 roku mając zaledwie 27 lat, na swoim motorze – drugiej pasji po grafice…

Wystawa do 21 lipca 2014 roku
Galeria Fotografii im. Eugeniusza Hanemana
ul. Piotrkowska 102, Łódź

c1

fot. Bartłomiej Lewicki

c2

fot. Bartłomiej Lewicki

c3

fot. Bartłomiej Lewicki

Szukając ładu, porządku i harmonii w Chaosie otaczającej mnie rzeczywistości, spojrzałem na zwyczajne kamienie po których chodzimy, obok nich żyjemy i nie zwracamy na nie uwagi. 

Skłoniło to mnie do fotografowania tych jednolitych struktur materii w której za pomocą programów graficznych do obróbki plików cyfrowych, poszukiwałem wzoru na pewną prawidłowość, określającą ramy naszego postrzegania otoczenia. Wykonane fotografie zostały dogłębnie poddane działaniom algorytmów programów graficznych w celu wydobycia ukrytych znaczeń i zaszyfrowanych tajemnic. Okazało się, że otrzymane obrazy tworzą stałe wzorce kosmicznej struktury i prawdopodobnie zostały zapisane w każdym kawałku materii ziemskiej a techniki i możliwości badawcze fotografii cyfrowej pozwoliły mi odkryć ten zaszyty materiał genetyczny struktury Wszechświata. W ten sposób zwykłe fotografie zwyczajnych kamieni nabrały niezwykłego blasku.
W tych strukturach udało mi się odkryć prawidłowości mające swoje odzwierciedlenie w otaczającym Wszechświecie. Wystarczy popatrzeć w niebo. Zbiór fotografii składających się na wystawę fotograficzną opisuje w artystyczny sposób układ Kosmosu. W mojej sztuce znalazłem spokój, stabilizację, harmonię, kompozycję, piękno i porządek. Znalazłem w ziemskich kamieniach to, co wielu szuka w sobie i Kosmosie.
Wystawa „GENOTYP” to moja artystyczna wizja, przedstawiająca zapis informacji genetycznej Wszechświata zawartej w kawałkach ziemskiej materii.

Roman Timofiejuk

Roman Timofiejuk jest członkiem Okręgu Gdańskiego Związku Polskich Artystów Fotografików i Stowarzyszenia Marynistów Polskich.
Wystawa składa się z 52 barwnych fotogramów formatu 58 x 75 cm.

Wystawa fotografii Romana Timofiejuka „Genotyp“ w Ustce

Galeria Albatros, ul. Wczasowa 15, Ustka
Wystawa czynna do 12 lipca 2014 

rt genotyp-400 big

 

 

 

 

Aby w pełni zrozumieć cykl prac Wojtka Woźniaka, trzeba najpierw poszukać odpowiedzi na pytanie dlaczego
w tytule wystawy posłużył się niemodnym, trącącym ckliwością słowem "Sentymenty". Ano, chyba dlatego, że poza
czułostkową nostalgią sentyment przynosi nam w darze także pochwałę prymatu uczuć nad rozumem i powrót do
pierwotnej prostoty życia. Wybór aparatu otworkowego, czyli najprymitywniejszej metody obrazowania
nie posiłkującej się w ogóle obiektywem zdaje się to dobitnie potwierdzać. Fenomen camera obscura czyli obraz
utworzony przez zwykłą dziurkę istnieje wszakże od początku świata, a ściślej światła i ciemności. Wszakże każda
dziurka,szczelina, pękniecie, szparka, prześwit może wytworzyć w sprzyjających okolicznościach obraz.
Można by nawet założyć, że to nie ludzkość spogląda na świat lecz świat nas podpatruje milcząco i nieustannie
poprzez miliardy niezauważalnych, wszechobecnych dziurek.

W "Sentymentach" Wojtka Woźniaka wyraźnie dominuje nuta autobiograficzna. Są one wyrazistą próbą
zmierzenia się z upływem czasu tak na poziomie osobistym jak i cywilizacyjnym. Obrazy otworkowe charakteryzuje
naturalna miękkość i łagodność konturów, są oniryczne i bajkowe. Tymczasem Wojtek kieruje swoją dziurkę ku
wspomnieniom z miejsc swej młodości, które jego pamięć przechowała w postaci zapewne dość idyllicznej jak
np: kąpielisko czy sztuczne lodowisko. Okazuje się, że fotografie tych miejsc są obrazami cywilizacyjnej zapaści: ruiny
i chaosu; tak jakby Wojtek postanowił pozbyć się sielskich złudzeń nawarstwionych we wspomnieniach.
I nawet kiedy fotografuje dworzec odnoszę wrażenie, jakby żaden pociąg nie miał już tu nigdy przyjechać, lub też jakby
nie było możliwości by wyjechać stąd gdzie indziej. Autor, pokazując nam świat opuszczony przez człowieka świat,
w którym było kiedyś miejsce na przyjemność, radość i odpoczynek stawia ważne pytanie o powód tak radykalnej
i szybkiej zmiany w otaczającej nas przestrzeni. Bydgoskie lodowisko "Torbyd" nie jest wszakże wyjątkiem, podobny
los spotkał np: poznańską "Bogdankę" czy wrocławski "Torpiast". Trwałość mozolnie konstruowanej przez ludzkość
doskonałości okazuje się być iluzją. Postęp i progres mielą materię z coraz większa szybkością, zaciekłością
i odczuwalnymi przez wszystkich tego procesu skutkami. W szerszym kontekście Woźniaka interesuje najwyraźniej
przestrzeń miejska i jej ewolucja, skoro nie waha się skierować swej kamery na Muzeum na przykład; czyli skarbnicę
sztuki, historii i zbiorowej pamięci. Ten gest w konsekwencji jest poważnym pytaniem o sens uprawiania i gromadzenia
sztuki w dzisiejszych czasach.

Wojtek nieśpiesznie przesącza czas i przestrzeń przez dziurkę swej drewnianej skrzynki, pozwalając by świat
przedstawił się sam w swej elementarnej formie. Czarno białe negatywy wielkoformatowe odbija później
w bezpośrednim kontakcie z papierem fotograficznym bez udziału powiększalnika i bez żadnych manipulacji.
W dzisiejszych czasach trzeba odwagi by stworzyć zwyczajnie piękne fotografie...

„Zwyczajnie piękne fotografie” Bogdan Konopka, Paris 14.03.2013.

Wojciech Woźniak ur. 5 maja 1964 r. w Bydgoszczy. Fotografik i muzyk. Członek Związku Polskich Artystów
Fotografików. Od 1996 r. fotograf w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. W latach
1995-2005 współorganizator Przeglądu Fotografii Bydgoskiej (BWA, Bydgoszcz). Autor kilkunastu wystaw
indywidualnych, m.in. „Outside-Inside” (Młyny Rothera, Wyspa Młyńska, Bydgoszcz, 2006) oraz uczestnik
kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w kraju i na świecie. Ważne cykle prac: „Krótka opowieść o miłości i tęsknocie”
(2001), „Ogrody wyobraźni” (2004), „Droga” (1997-2005), „Pamiątki” (2005), „Przybysz”(2010), „Sentymenty”
(2013) oraz „Duży pokój”(2013). Współzałożyciel i basista zespołów muzycznych: Variete i The Cyclists.
Laureat I nagrody na Międzynarodowym Biennale Fotografii Artystycznej, ASP, Lwów 2008. Uhonorowany odznaką
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej „Zasłużony dla kultury polskiej”.
Stypendysta Prezydenta Miasta Bydgoszczy - 2013.

Wojciech Woźniak Sentymenty
Termin: 19 czerwca - 18 lipca 2014

Galeria Obok ZPAF
pl. Zamkowy 8, Warszawa

1-net

 

 

 

Galeria "Ciasna" w Jastrzębiu-Zdroju zaprasza na wystawę fotografii "Było, minęło... i zapomniano - fotografia bułgarska (Klub "Probuda" z Burgas) lat 80. i 90."

Jest to kolejna wystawa w Galerii Ciasna z nieformalnego cyklu przeciw niepamięci. Jastrzębski Klub Fotograficzny Niezależni współpracował z burgaskim klubem Probuda w latach 1977-1989, organizując wymiany kulturalne, wystawy i konfrontacje fotograficzne. Klub Probuda przestał istnieć w 1990 roku.

Jerzy Lubczyński:
Tytuł wystawy bardziej odnosi się do wspomnień niż do fotografii eksponowanych na wystawie. Była, minęła, współpraca z Fotoklubem Probuda z Burgas. W archiwum klubu Niezależnych pozostały fotografie, w pamięci starszych członków klubu – wspomnienia, miłe, ciepłe. Wspomnienia zaciera czas, coraz bardziej, coraz szybciej. Fotografie nie zmieniają się, po wystawie powrócą znów do archiwum. A wspomnienia?

Rok 1977. Sierpień. Burgas. Spotkanie w Fotoklubie Probuda, rozmowa o nawiązywaniu współpracy, jej formach, sposobach omijania różnorakich przeszkód. Chyba warto zacząć.

Rok 1987. Minęło 10 lat. W katalogu 5 Międzyklubowych Konfrontacji Fotograficznych pisałem: razem z tegorocznymi, wystaw było już 18 – zbiorowych 10 i 8 indywidualnych. Zaprezentowano na nich łącznie 1226 prac (takich samych w Burgas i w Jastrzębiu Zdroju). Ilu ludzi obejrzało te wystawy. Nie wiadomo, nikt nie liczył. Można jedynie powiedzieć, że tak w Burgas i w Jastrzębiu Zdroju cieszyły się zawsze dużym zainteresowaniem.Były więc potrzebne. Nie tylko nam, członkom współpracujących klubów.

Rok 1997. Minęło kolejnych 10 lat. Do 18 wystaw trzeba dodać jeszcze 3 zbiorowe i 2 indywidualne. Było więc razem 23, a zdjęć wyeksponowano około 1500. Niestety, po 1987 wystawy nie miały już katalogów. Było coraz trudniej, i nam i kolegom z Fotoklubu Probuda. Ich klub przestał istnieć w 1990 roku. Nasz przetrwał – obchodzimy właśnie dwudziestopięciolecie istnienia.

jastrzebie-zdroj-galeria-ciasna-kalojan-atanasow-2014-06-13-01-920x560

fot. Kałojan Atanasow

 

Autorzy prac: Todor Angiełow, Iwan Atanasow, Kałojan Atanasow, Conka Atanasowa, Dinmitr Bakalski, Elizawieta Barkowa, Michaił Benew, Irina Czomakowa, Neftalin Danaiłow, Mitko Dimitrow, Wencisław Dimitrow, Atanaska Dimitrowa, Stanio Dobrew, Swetlin Fotew, Stefan Ganew, Antoni Georgiew, Georgi Georgiew, Miłanka Gieorgiewa, Todor Gowedarski, Żiwko Grnenkow Nikoła Grudow, Aleksander Iwanow, Stojan Iwanow, Nikołaj Jakimow, Katia Jakimowa, Nikoła Jordanow, Nikoła Iwanow Jordanow, Wasyl Kalczew, Janka Kechajowa, Dora Kiriazowa, Wełiczka Kolewa, Dina Kałojanowa, Dimitr Kozariew, Milka Kralewa, Rumien Kupienow, Piotr Lepkow, Todor Lepkow, Żiwko Marinow, Nikołaj Nikolow, Atanas Obreszkow, Weselin Pamukow, Borisław Penkow, Radosław Pieniew, Radostina Popowa, Georgi Radew, Iwaiło Radew, Stela Radewa, Georgi Ribarow, Anisław Spasow, Wiara Stefanowa, Zdrawko Stojanow, Krasimir Szarletow, Atanas Sziszkow, Stojczo Sziszkow, Christofor Taszew, Kunczo Todorow, Stojan Todorow, Filip Toromanow, Lubomir Żelazków, Dobri Żelew, Żelio Żelew.

Zdjęcia pochodzą z archiwum Zofii i Jerzego Lubczyńskich.

 

Wystawa czynna od 26 czerwca do 31 lipca 2014 roku
Galeria Ciasna
ul. Katowicka 17
Jastrzębie-Zdrój

 

 

13 czerwca w Galerii Art Foto w Częstochowie będzie można oglądać wystawę fotografii Bernarda Baya zatytułowaną ,,Kopalnie świata''.

Wernisaż w piątek 13 czerwca o godz. 18:00, ekspozycja do 25 czerwca 2014

Bernard Bay urodził się w Boussuserce Borinage, studia podyplomowe z fotografii ukończył w Saint-Luc w Tournai. Jego prace prezentowane są na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Belgii i poza jej granicami. Jest szczególnie zafascynowany górnictwem, fotografuje kopalnie i górników w całej Europie. Status górnika (być górnikiem to status, nie tylko zawód) staje się rzadkością w Europie.
Prezentowane na wystawie fotografie stają się ważnym świadectwem, które odnosi się do siły, etosu moralnego tego przejawu człowieczeństwa, bez których obraz społeczeństwa byłby niepełny.
Georges Vercheval - fotografik - założyciel Muzeum Fotografii Federacji Walonii - Bruksela, 2012

Galeria ART-FOTO, Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie, ul. Ogińskiego 13a 
Podczas wernisażu spotkanie z autorem - fotografem z Belgii. Zaprasza także Okręg Śląski ZPAF.

c

 

 

13 czerwca o godz. 19 zapraszamy na pokaz zdjęć i spotkanie z Tomaszem Sikorskim, fotografem V Biennale Form Przestrzennych, dokumentującego działania artystów podczas "Kinolaboratorium" odbywającego się w Galerii EL w 1973. Zbiór około 300 czarno-białych fotografii ukazuje przygotowania do V BFP w roku 1972 i unikalne, często pionierskie działania artystów. Spotkanie odbędzie się w Krużganku Galerii EL, wstęp wolny.

Piąta edycja Biennale Form Przestrzennych zorganizowana w dniach 16-21 czerwca 1973 r. w Elblągu.

Podstawowym nurtem V Biennale miało być „Kino-Laboratorium”, przeznaczone dla artystów zainteresowanych problemami odnowy formy filmowej. Biennale miało charakter konfrontacji różnego rodzaju dyscyplin artystycznych: filmu eksperymentalnego, muzyki, poezji, twórczości plastycznej. Program przewidywał imprezy filmowe oraz przedstawienie aktualnych problemów, nurtów i dokonań polskich twórców.

e

W trakcie trwania imprezy wyświetlono kilkadziesiąt filmów twórców polskich i zagranicznych. Projekcjom towarzyszyły występy grup muzycznych, teatralnych, akcje oraz wystąpienia o charakterze konceptualnym. W trakcie Biennale zrezygnowano ze wszelkiego rodzaju nagród, klasyfikacji, honorariów i jurorów. Impreza była otwarta zarówno dla miejscowej publiczności, jak i wszystkich artystów, którzy mogli włączyć się w zorganizowane działania w każdej chwili. W imprezie wzięły udział środowiska i grupy artystyczne: Warsztat Formy Filmowej z Łodzi, Studio Eksperymentalne Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie, Studio Kompozycji Emocjonalnej z Wrocławia, Grupa w Składzie z Warszawy, Galeria „Adres” z Łodzi, ART – Laboratorium z Poznania, Grupa „Remont” z Warszawy, Gdańska Scena Eksperymentalna, Wielobranżowa Spółdzielnia Poetycka z Poznania, Studio Béla Balázs z Budapesztu. W Biennale wzięło udział także 30 indywidualnych twórców z Polski oraz kilkunastu z zagranicy, m.in. z Argentyny, Holandii, Hiszpanii, Kanady, Francji, Węgier i Szkocji.

Tomasz Sikorski (ur. 1953 w Warszawie)
Artysta intermedialny, absolwent ASP w Warszawie (1979), prowadził m.in. Pracownię Dziekanka, interdyscyplinarny ośrodek artystyczno-edukacyjny ASP i Akademii Muzycznej w Warszawie (1979-87), pracownię Intermediów na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego (1992-2003). W latach 80. wykładał gościnnie w uczelniach artystycznych w USA. Od roku 2003 jest profesorem w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, gdzie prowadzi m.in. pracownię Działań Multimedialnych. W latach 2011-12 prowadził pracownię rzeźby na Wydziale
Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Autor około 150 wystaw i pokazów indywidualnych. Brał udział w ponad 100 wystawach i prezentacjach zbiorowych. Wydał książkę „Dzieło sztuki jako koan” (2009) i „Graffiti w Polsce 1940-2010” (2011).



 

 

 

 

 

Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne, Galeria Fotografii Ratusz oraz Andrzej Kramarz zapraszają na wystawę ,,Praying In The Desert'', którą można oglądać 7 czerwca w Galerii Fotografii Ratusz w Zamościu.

* * *

Praying In The Desert

Las Vegas. Miasto rozrywki i blichtru. Pustynia, gdzie każdy modli się o swój własny deszcz. Przedmieścia ciągnące się głucho wzdłuż kasyn. Domy w cieniu gigantycznych hoteli. Ziemia spalona słońcem, obumarła.Człowiek szuka tu cienia równie usilnie co szczęścia. Nadzieja spoczywa w kościołach i salonach gry.
Dream Center.

Andrzej Kramarz - fotograf, wykładowca, kurator, redaktor albumów fotograficznych. Ukończył Instytut Fotografii Kreatywnej w Opawie. Współzałożyciel fundacji Imago Mundi (2005). W latach 2007–2008 Wicedyrektor Artystyczny Festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie. Obecnie bada prywatne kolekcje rodzinnych fotografii w ramach projektu badawczego Photo Proxima prowadzonego przez Muzeum Etnograficzne w Krakowie we współpracy z Muzeum Fotografii Fratelli Alinari. Wykłada fotografię na University of Hawaii, Hawaii Community College w Hilo i Akademii Fotografii w Krakowie.

z1

Fot. Andrzej Kramarz

 

z2

Fot. Andrzej Kramarz

 

Galeria Fotografii „Ratusz”
Rynek Wielki 13
22-400 Zamość

Godziny otwarcia:
w sezonie: 1.V. – 30.IX.
poniedziałek – piątek 8.00 - 18.00
sobota 10.00 – 18.00
niedziela 10.00 – 18.00

w tym: 16.VII – 20.VIII
poniedziałek – piątek 8.00 – 20.00