Drukuj
Kategoria: Studio
Odsłony: 16961
_080Małe i duże studia fotograficzne
W poprzednim artykule przybliżyliśmy wyposażenie studia przeznaczonego do fotografii portretowej. Czas na zajęcia praktyczne, w których wykorzystamy proste schematy …

foto2_048_051_001Małe i duże studia fotograficzne

W poprzednim artykule przybliżyliśmy wyposażenie studia przeznaczonego do fotografii portretowej. Czas na zajęcia praktyczne, w których wykorzystamy proste schematy oświetlenia.

Studio do fotografii portretowej

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE

Do wykonania zdjęć wykorzystanou przenośny zestaw lamp, który mieści się w dużej walizce. W większości przypadków do wykonania efektownego portretu wystarczą trzy lampy zróżnymi końcówkami modyfikującymi i modelującymi wiązkę światła. Równie profesjonalne wyniki można otrzymać przy użyciu tylko jednej lampy. Prosimy więc nie sugerować się określeniem "więcej znaczy lepiej". Wykonując zdjęcia na dworze nie narzekamy przecież, że otaczający nas świat oświetla tylko jedno słońce. Efekt zależy tylko od naszej wyobraźni, a także od tego, czy jesteśmy wstanie wyobrazić sobie portret danejosoby zanim ją sfotografujemy.

Przedstawione przykłady pozwolą na początku szybko opanować sztukę oświetlenia planu zdjęciowego w stopniu podstawowym. Można wprowadzać modyfikacje polegające na zmianie ustawienia modela w stosunku do aparatu, zmianie położenia lamp czy dodatkowym oświetleniu tła.

Bardzo pomocne może okazać się studiowanie albumów ze zdjęciami mistrzów portretu takich, jak Yosouf Karsh, Richard Avedon, Zofia Nasierowska,Krzysztof Gierałtowski czy Przemysław Pokrycki.

Analiza zdjęć i próby wykonania podobnych są najlepszym ćwiczeniem doskonalącym i zpewnością przyczyniają się do rozwoju umiejętności warsztatowych fotografa.

Sprzęt wykorzystany przy wykonaniu zdjęć: studyjne kompaktowe lampy błyskowe z odbłyśnikiem beauty dish, parasolkami srebrną i białą oraz odbłyśnikiem standardowym i strumienicą snoot.


 

foto2_048_051_002
Portret w naturalnym otoczeniu modela. Naturalnym otoczeniem może być na przykład mieszkanie modela. To zdjęcie zostało wykonane w bardzo trudnych warunkach. Statywy z lampami można było ustawić jedynie na wąskim pasie podłogi tuż koło nóg modela. W takich przypadkach niezastąpionym narzędziem do oświetlenia planu są lampy z parasolkami, gdyż zajmują one niewiele miejsca, a czasza parasolki rozkładana jest za lampą (nie "wchodzi w kadr" podczas wykonywania zdjęć). Ustawienie lampy w pożądanym miejscu ułatwiają statywy z boomem. Model został oświetlony jedną lampą ze srebrną parasolką o średnicy 80 cm ustawioną tak, aby dawała rozproszoną wiązkę światła (na długiej sztycy). Wnętrze zostało rozświetlone przy użyciu drugiej lampy ze standardowym odbłyśnikiem i wrotami skierowanej w sufit i ustawionej na podłodze, z lewej strony poza kadrem.

 

s2r1 s2r2
Do oświetlenia modela posłużyła jedna lampa z odbłyśnikiem beauty dish o średnicy 42 cm i nałożonym plastrem miodu. Lampa świeciła z góry pod kątem około 45° oraz z prawej strony pod kątem około 45° do osi aparat-model. Jak widać na zdjęciu jedna lampa wystarczy do stworzenia bardzo plastycznego, nastrojowego oświetlenia. Podobny efekt można uzyskać po zamocowaniu do lampy srebrnej parasolki i ustawieniu jej w taki sposób, aby dawała skupioną wiązkę światła (na krótkiej sztycy). Chcąc uzyskać nieco mniej "dramatyczny" efekt światłocieniowy możemy wykorzystać biała parasolkę odbijającą lub softboks.

 

s2r3 s2r4
Poprzedni schemat oświetleniowy został wzbogacony o blendę. Reflektor (blenda) o srebrnej powierzchni odbijającej został ustawiony z lewej strony osi model-aparat w taki sposób, aby odbite od niego promienie światła padające z lampy delikatnie rozjaśniły zacienioną część twarzy modela.

 

s3r1 s3r2
Tym razem zamiast blendy wykorzystano oświetlenie konturowe pochodzące z drugiej lampy ustawionej u góry za modelem, po przeciwnej stronie w stosunku do lampy z odbłyśnikiem beauty dish. Do oświetlenia konturowego możemy wykorzystywać lampy z odbłyśnikami standardowymi, snootami (strumienicami), a także srebrnymi parasolkami. Oświetlenie konturowe pozwala na wyodrębnienie postaci modela z zacienionych partii obrazu, podkreślenie konturu sylwetki zwłaszcza, gdy model ma ciemne włosy i jest ubrany wstrój w ciemnych kolorach.

 

s3r3 s3r4
Klasyczny schemat oświetleniowy ze światłem kluczowym, dopełniającym i konturowym. Zestaw lamp wzbogacono o trzecią lampę z białą parasolką odbijającą ustawioną z lewej strony modela, symetrycznie w stosunku do lampy dającej oświetlenie kluczowe. Na tym zdjęciu oświetlenie dopełniające jest nieco zbyt intensywne jedynie w celu uwypuklenia różnicy pomiędzy pomiędzy poprzednim, a kolejnym schematem oświetleniowym.

Arkadiusz Bąkowski